تکنولوژی و کالای دیجیتال

اموزش رجیستری و فعالسازی تلفن همراه در سامانه همتا

در سال ۱۳۹۶، شایعاتی در زمینه اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل در ایران به گوش رسیدند و سرانجام از تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، دولت به صورت رسمی اعلام کرد که تمامی گوشی‌های بازار مشمول این طرح هستند و در صورت عدم ثبت در سامانه همتا، امکان اتصال به شبکه و دریافت سرویس را نخواهند داشت.
در این مقاله از مجموعه وتوس استور، قصد داریم تا روش رجیستری گوشی‌های موبایل در سامانه همتا را به شما نمایش دهیم. بنابراین اگر گوشی جدیدی را خریداری کرده‌اید و با نحوه رجیستر کردن آن آشنایی ندارید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد سامانه همتا چیست؟

سامانه همتا که در واقع مخفف «سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی» است؛ با همکاری ارگان‌هایی چون وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گمرک و اپراتور‌های مخابراتی کشور راه اندازی شده است. رجیستری گوشی‌های موبایل در بازار ایران، از طریق این سامانه انجام شده و در صورت عدم ثبت گوشی در سامانه همتا، دستگاه پس از مدتی امکان اتصال به شبکه‌های مخابراتی و دریافت سرویس را از دست می‌دهد.
ثبت گوشی‌های موبایل در سامانه همتا از طریق کد‌های دستوری USSD یا مراجعه به وب‌سایت این سامانه قابل انجام است. در سال‌های گذشته، اپلیکیشن همتا نیز برای این امر قابل استفاده بود؛ اما دیگر امکان دسترسی به این اپلیکیشن وجود ندارد.


روش فعالسازی تلفن همراه در سامانه همتا

جهت ثبت و فعال‌سازی تلفن‌همراه در سامانه همتا می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب نمایید.

1-USSD:

با شماره‌گیری کد 77772# شناسه 15 رقمی IMEI موجود روی جعبه گوشی خود وارد نمایید در مرحله بعد شماره موبایل خود، و در مرحله آخر کد فعال‌سازی 6 رقمی گوشی خود را وارد نمایید.
پس از ان پیامکی مبنی بر فعال شدن موبایل همراهتان دریافت میکنید.

2-وبسایت همتا:

برای فعال‌سازی از طریق سایت همتا کافیست پس از ورود به سایت (Hamta.ntsw.ir)روی فعال سازی کلیک کنید.
با وارد کردن شماره تلفن همراه، شناسه IMEI و کد فعال‌سازی اقدام به ثبت گوشی خود نمایید.

زمانی که شما قصد فروش گوشی خود را داشته باشید، باید حتما مالکیت آن را به شخص خریدار انتقال دهید. زیرا انتقال مالکیت گوشی در زمان فروش دستگاه الزامی است. بنابراین اگر قصد دارید یک گوشی دست دوم یا کارکرده خریداری کنید، از فروشنده درخواست کنید که الزاما فرایند انتقال مالکیت را انجام دهد. زیرا عواقب آن به عهده خود شما خواهد بود. در صورت عدم انجام این کار، پیغامی برای شما ارسال می‌شود که به غیرقانونی بودن دستگاه اشاره داشته و آنتن گوشی را غیرفعال می‌کند، از این رو باید بدانید که انجام فرایند فعال‌ سازی گوشی در سامانه همتا، تا چه اندازه حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *