تکنولوژی و کالای دیجیتال

تمام آنچه از ویندوز 12 میدانیم!

5 اکتبر 2021 بود که مایکروسافت, ویندوز 11 را به جهانیان عرضه کرد.
و طبق رسم سه ساله, به زودی قرار است شاهد نسخه بعدی این سیستم عامل, یعنی ویندوز 12 باشیم.
شایعه‌ها از احتمال انتشار ویندوز 12 در سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهند که بسیار امیدوارکننده است؛ چراکه جایگزینی زودهنگام این سیستم‌عامل با ویندوز 11 می‌تواند بسیار مسرت‌بخش باشد.
با ما همراه باشید تا به بررسی هر انچه از ویندوز 12 میدانیم, بپردازیم.

قابلیت مقیاس‌پذیری

طبق گزارش‌های اخیر، ویندوز 12 ممکن است رویکرد جدیدی را برای نحوه‌ی طراحی سیستم‌عامل در سطح اصلی اتخاذ کند. مایکروسافت قصد دارد ویندوز 12 را ماژولارتر کند. این بدان معنا است که برخی از اجزای سیستم‌عامل را می‌توان برای دستگاه‌های خاص فعال یا غیرفعال کرد. این ایده که به عنوان CorePC شناخته می‌شود، امکان تجربه‌های متناسب‌تر را برای دستگاه‌هایی با فاکتورها و قابلیت‌های مختلف فراهم می‌کند.
مایکروسافت پیش‌تر قصد داشت با Windows Core و Windows 10X به هدف مقیاس‌پذیری دست یابد. و با سیستم‌عامل کروم او اس رقابت کند که متاسفانه این پروژه کاملا کنار گذاشته شد. ما از ویندوز ۱۲ انتظار سیستم‌عامل سبک و متمرکز بر وب را داریم؛ چیزی که کروم به‌خوبی از پس آن برآمده است. حال پس از اقدام ناموفق مایکروسافت در ویندوزهای پیشین، شاید وقت آن رسیده است. با تولید نسخه جدیدی از ویندوز دوباره در مسیر رقابت با کروم او اس قدم بردارد.
عکس ویژگی‌های هوش مصنوعی
که مایکروسافت ظاهراً قصد دارد ویژگی‌های هوش مصنوعی بیشتری را در ویندوز 12 اضافه کند. یکی از این ویژگی‌ها می‌تواند این باشد که ویندوز 12 محتوای روی صفحه را تشخیص دهد. و بسته به آنچه که وجود دارد، اقدامات مختلفی را پیشنهاد کند. ازسوی‌دیگر، ویندوز 12 همچنین می‌تواند با تشخیص اشیاء موجود در عکس کپی‌کردن آن شیء و چسباندن آن را در جای دیگر آسان‌تر کند.

رابط کاربری جذابتر

مایکروسافت به‌طور ناخواسته در جریان سخنرانی اصلی مایکروسافت Ignite که توسط مدیر عامل شرکت ساتیا نادلا برگزار شد، مفهومی را برای ویندوز 12 به نمایش گذاشت که چند تغییر جالب را نشان می‌دهد: نوار وظیفه شناور و برخی از نمادهای سیستم مانند نشانگرهای Wi-Fi و باتری، همراه با ویجت آب و هوا که اکنون در بالای صفحه، نمایش داده می‌شوند. به‌نظر می‌رسد ویندوز جدید قرار است شبیه macOS یا برخی از توزیع‌های لینوکس باشد.

بهبود ویجت‌ها

بخش ویجت‌ها در ویندوز ۱۱ پتانسیل‌های بسیاری دارد که تاکنون مایکروسافت آن‌ها را ارائه نکرده است. برای مثال، تا مدت‌ها تنها از ویجت‌های مبتنی‌بر وب مایکروسافت پشتیبانی می‌شد. از طرفی،‌ صفحه‌ی ابزارک‌ها نیز مملو از مقاله‌های خبری است که به‌ندرت برای کاربر مفید یا سرگرم‌کننده هستند. و متاسفانه کاربر نمی‌تواند آن‌ها را غیرفعال کند.
ارائه‌ی گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتر برای غیرفعال‌کردن فید اخبار، می‌تواند ویژگی‌ قابل‌توجهی در نسخه‌ی جدید ویندوز باشد. تا کاربران بتوانند به‌طور انحصاری از آن برای ویجت‌ها استفاده کنند.

حذف و نصب راحت‌تر برنامه‌ها

فروشگاه مایکروسافت برای اولین‌بار در ویندوز 8 معرفی شد و درحالی‌که آن زمان محبوبیت زیادی نداشت، مزیت بزرگی را ارائه می‌داد. برنامه‌های فروشگاه مایکروسافت بسته‌بندی شده بودند و می‌توانستید آن‌ها را به روشی یکپارچه نصب و حذف کنید.
این ویژگی هنوز برای اکثر برنامه‌های فروشگاه صدق می‌کند. تنها باید روی دکمه Uninstall کلیک کنید تا برنامه بدون هیچ سرو‌صدای اضافی از رایانه شما حذف شود. بااین‌حال، برخی از برنامه‌ها هنوز از این قالب بسته‌بندی استفاده نمی‌کنند و با نصب‌کننده‌های سفارشی عرضه می‌شوند. اگر مایکروسافت بتواند تجربه حذف نصب بی‌وقفه را ایجاد کند، ایده ال خواهد بود.

ادغام بهتر ویندوز با اندروید

Windows 11 در حال حاضر با استفاده از اپلیکیشن Phone Link، گوشی اندرویدی و PC شما را به هم متصل می‌کند. اما این کافی نیست و به کاربر احساس خوشایندی نمی‌دهد. درواقع کاربر ویندوز باید بتواند از تسک بار یا همان نوار وظیفه به اعلانیه‌های گوشی دسترسی داشته باشد. تا اطلاعات مربوط به عمر باتری گوشی و سایر موارد مهم را مشاهده کند. بدون این‌که نیاز باشد وارد اپلیکیشن به‌خصوصی شود. احتمالا این قابلیت به ویندوز 12 اضافه شود.

تاریخ عرضه ویندوز 12

برخی از گزارش‌ها می‌گویند، نسخه بعدی ویندوز قرار است در سال ۲۰۲۴ و تقریباً سه‌سال پس از انتشار ویندوز ۱۱ منتشر شود. با درنظر گرفتن تاریخ انتشار نسخه‌های پیشین ویندوز، می‌توانیم امیدوار باشیم که Windows 12 در نیمه دوم یا اواخر سال ۲۰۲۴ در دسترس قرار گیرد. زمانی‌که پشتیبانی از ویندوز 10 نیز به‌پایان می‌رسد.

به محظ انتشار نهایی, مجموعه وتوس استور به شما اطلاع خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *